JAK PROVOZOVAT ESHOP
Pro založení e-shopu nestačí mít jen volnou doménu. Každý začínající podnikatel v e-byznysu by měl vědět, jakou živnost si obstarat a jakými zákony se také řídit. Jenže ani to nestačí, aby e-shop skutečně vydělával.
Pro provozování e-shopu je nejprve nutné si zřídit živnostenského oprávnění a registraci na správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně, to i v případě, že je provozovatel v běžném zaměstnaneckém poměru.
Vytvoření e-shopu lze svěřit specializovaným odborníkům. Další možností je pronájem platforem v mnoha barevných variacích. Mnoho firem, které zprostředkovávají pronájem e-shopů, nabízí i oslovení širší skupiny potenciálních zákazníků zprovozněním e-shopu na Facebooku i na aukčním serveru, pomůžou i s exportem zboží na porovnávače.
Neméně důležité je vybrat si vhodnou doménu, která by měla odpovídat jménu e-shopu. Na stránkách e-shopu potřebujete mít kromě zboží také:
- reklamační řád
- obchodní podmínky
- identifikační údaje (jméno, adresa provozovny, IČ, DIČ…)
Vyplatí se také zvážit investici do reklamy. Správně zvolený druh propagace zvedne návštěvnost stránek a zvýší prodeje. Pro začátek stačí registrace do největších českých katalogových portálů. Lze využít reklamních kampaní pomocí PPC systémů a stránky optimalizovat pro vyhledávače.
Slovníček pojmů
Doména = adresa na internetu a s tím příslušná virtuální poštovní adresa.
Webhostingový prostor (též webhosting, hosting, virtuální server) = prostor na internetu, který slouží k uložení webové prezentace.
Web (www prezentace) = skutečný obsah prezentace na internetu.
Firemní katalogy = adresář firemních zápisů (katalog), na základě kterého se firma může zdarma objevovat v databázích vyhledávačů a jejich souvisejících map.
PPC reklama = jedná se o různé textové nebo grafické reklamy, které lze vídat jako tzv. sponzorované odkazy ve výsledcích vyhledávačů nebo na různých jiných stránkách. Označení tohoto způsobu propagace vychází z anglického sousloví Pay Per Click – neboli „zaplať za kliknutí“.
SEO = zkratka pro Search Engine Optimization neboli optimalizaci pro vyhledávače. Proces, při kterém pomocí vhodné kombinace mnoha poměrně složitých aktivit lze dosáhnout lepšího umístění odkazů na stránky ve vyhledávačích.